Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

از امامان معصوم (ع) روایت شده است: هر کس سوره نصر را در نماز نافله اش یا در هنگام زوال خورشید روز جمعه بخواند و دعا کند، خداوند دعایش را مستجاب می‌کند.

همچنین در روایت دیگری نقل شده است: هر کس سوره نصر را در نماز‌های واجب یا مستحب بخواند، خداوند او را در مقابل همه دشمنانش یاری می‌کند.

فایل صوتی تلاوت سوره نصر با صدای ابوبکر شاطری

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾
چون یارى خدا و پیروزى فرا رسد (۱)

وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾
و ببینى که مردم دسته‏ دسته در دین خدا درآیند (۲)

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾
پس به ستایش پروردگارت نیایشگر باش و از او آمرزش خواه که وى همواره توبه‏ پذیر است (۳)

در ایـن سـه آیـه کـوتـاه و پر محتوا، ریزه‌کاری هاى فراوان است که دقت در آن‌ها به فهم هدف نهایى سوره کمک مى کند:

۱ - در آیـه اول نـصرت اضافه به خداوند شده است (نصرالله) تنها در اینجا نیست که ایـن اضـافـه دیده مى شود، بلکه در بسیارى از آیات قرآن این معنى منعکس است. از جمله در آیه ۲۱۴ بقره مى خوانیم: «الا ان نصر الله قریب» بدانید یارى خدا نزدیک است.

اشاره به اینکه به هر حال یارى و پیروزى به اراده حق است. درسـت اسـت کـه براى غلبه بر دشمن باید تامین قوا و تهیه نیرو کرد، ولى یک انسان مـوحـد، نـصـرت را تـنـهـا از نـاحـیـه خـدا مـى دانـد و بـه هـمـیـن دلیل به هنگام پیروزى مغرور نمى شود بلکه در مقام شکر و سپاس الهى درمى آید.

۲ - در این سوره نخست از نصرت الهى و سپس فتح و پیروزى و بعد نفوذ و گـسـتـرش اسـلام و ورود مـردم دسته دسته در دین خدا سخن به میان آمده. این هر سه عـلت و مـعـلول یـکـدیـگـرنـد؛ تا نصرت و یارى الهى نباشد فتح و پیروزى نیست، تا فـتـح و پـیروزى نرسد و موانع از سر راه برداشته نشود مردم گروه گروه مسلمان نمى شـونـد و البـتـه بـه دنـبـال ایـن سه مرحله که هر کدام نعمتى است بزرگ، مرحله چهارم یعنى مرحله شکر و حمد و ستایش خدا فرا مى رسد. از سـوى دیـگـر نصرت الهى و پیروزى همه براى این است که هدف نهایى یعنى ورود مردم در دین خدا و هدایت همگانى صورت گیرد.

بیشتر بخوانید

سوره‌ای که خواندن آن باعث شِفاء و تسکین درد بیماران می‌شود+صوت و تفسیر آیات

۳ - (فـتـح) در ایـنـجـا بـه صـورت مـطـلق گـفته شده؛ ولی بـدون شـک مـنـظور از آن فتح مکه است که چنین بازتاب گسترده اى داشت و به راسـتـى فـتـح مـکـه، فـصـل نـویـنى در تاریخ اسلام گشود. چرا که مرکز اصلى شرک مـتـلاشـى شـد، بـتـ هـا از مـیـان رفـت، امـیـد بـت پـرسـتـان بـه یأس و نـومـیـدى مبدل گشت و موانعى که بر سر راه ایمان مردم به اسلام وجود داشت، برچیده شد.

بـه هـمـیـن دلیـل فـتح مکه را باید مرحله تثبیت اسلام و استقرار آن در جزیرة العرب و سپس در جهان دانست. لذا بعد از فتح مکه دیگر هیچ مقاومتى از ناحیه مشرکان (جز در یک مـورد کـه آن هـم بـه سـرعـت سـرکـوب شـد) دیـده نشد و مردم از تمام نقاط جزیره براى پذیرش اسلام خدمت پیامبر (ص) مى آمدند.

۴ - خداوند در ذیـل آیـه سـه، دسـتـور مهم به پیغمبر اکرم (ص) (و طبعا بـه هـمـه مـؤ مـنـان) مـى دهد که در حقیقت شکرانه اى براى این پیروزى بزرگ و واکنش مناسبى در برابر این نصرت الهى است؛ دستور به تسبیح حق و حمد و استغفار. «تسبیح» به معنى منزه شمردن خداوند از هر گونه عیب و نقص است و «حـمـد» بـراى تـوصـیـف او بـه صـفـات کـمـالیـه اسـت و «استغفار» در برابر نقصان‌ها و تقصیرهاى بندگان است.

ایـن پـیـروزى بـزرگ سـبـب شـد کـه افـکـار شـرک آلود زدوده شـود، کمال و جمال خداوند ظاهرتر گردد و گم کرده راهان به سوى حق بازگردند. این فتح عظیم سبب شد که افراد گمان نکنند خداوند یارانش را تنها مى گذارد و نیز بدانند که خداوند بر انجام وعده هایش تواناست.

بـه‌عـلاوه مـمـکن است به هنگام پیروزى واکنش هاى نامطلوبى در انسان پیدا شود و گرفتار (غـرور و خـود بـرتـربـینى) گردد و یا در برابر دشمن دست به (انتقام جویى و تصفیه حساب شخصى) زند. این سه دستور به او تعلیم مى دهد که در لحظه حساس ‍ پـیـروزى بـه یـاد صـفـات جـلال و جمال خدا بیفتد. همه چیز را از او بداند و در مقام استغفار برآید تا هم غرور و غفلت او زایل گردد و هم از انتقام جویى بر کنار ماند.

۵ - مـسلم است پیغمبر اسلام (ص) همچون همه انبیا (معصوم) بود پس دستور به استغفار براى چیست؟ در پاسخ این سؤال باید گفت این سرمشقى است براى همه امت؛ زیرا:

اولا: در طـول ایـن مـبـارزه طـولانـى کـه سـال هـاى زیـادى بـه طـول انـجامید (حدود بیست سال) و مسلمانان روزهاى بسیار سخت و دردناکى را طى کردند، گـاهـى آنـچـنـان حـوادث پـیـچـیـده مى شد که جان‌ها به لب مى رسید و در افکار بعضى گمان هاى بدى در مورد وعده هاى الهى پیدا مى شد. همانگونه که قرآن در مورد جنگ احزاب مى فرماید: «و بلغت القلوب الحناجر و تظنون بالله الظنونا» و دل‌ها به گلوگاه رسیده بود و گمان هاى (نامناسبى) درباره خدا داشتید (احزاب - ۱۰)؛ اکـنـون کـه پیروزى و فتح مکه فرا رسیده مى فهمند که همه آن گمان‌ها و بى تابی‌ها غلط بوده و باید در مقام استغفار برآیند.

ثـانـیـا: انـسـان هـر قـدر حمد و ثناى الهى کند باز حق شکر او را ادا نخواهد کرد و لذا در پایان این حمد و ثنا باید از تقصیر خویش ‍ روى به درگاه خدا آورد و استغفار کند.

ثـالثـا: مـعـمولا بعد از پیروزی‌ها وسوسه هاى شیطان شروع مى شود و حالت غرور از یـکـسـو و تندروى و انتقام جویى از سوى دیگر، به وجود مى آید. در اینجا باید به یاد خدا بود و پیوسته استغفار کرد تا هیچ یک از این حالات پیدا نشود یا اگر پیدا شده، برطرف گردد.

رابعا: همانگونه که در آغاز سوره گفتیم اعلام این پیروزى تقریبا به معنى اعلام پایان مـأمـوریـت پـیـامـبـر (ص) و اتمام عمر آن حضرت و شتافتن به لقـاى مـحبوب بود. این حالت مناسب تسبیح و حمد و استغفار است و لذا در روایات وارد شده است که بعد از نزول این سوره پیغمبر اکرم (ص) این جمله را بـسـیـار تـکـرار مـى فـرمـود: «سبحانک اللهم و بحمدک، اللهم اغفرلى انک انت التواب الرحـیـم»؛ (خـداونـدا! مـنزهى و تو را حمد و ستایش مى کنم، خداوندا! مرا ببخش که تو بسیار توبه پذیر و مهربانى).

۶ - جمله (انه کان توابا) بیان علت است براى مسئله استغفار، یعنى استغفار و توبه کن چرا که خداوند بسیار توبه پذیر است.در ضـمـن شـایـد بـه این مطلب نیز نظر دارد که وقتى خداوند توبه شما را مى پذیرد، شـمـا نـیـز حـتـى المـقـدور تـوبـه تـقـصیرکاران را پس ‍ از پیروزى بپذیرید و مادام که تـصـمـیم خلاف یا آثار توطئه اى از آنان ظاهر نباشد آن‌ها را از خود مرانید و لذا چنانکه خـواهـیـم دیـد پـیـغـمـبر اکرم (ص) در همین ماجراى فتح مکه چهره رأفـت و رحـمـت اسـلامـى را در مقابل دشمنان کینه توز شکست خورده، به عالی ترین وجه نشان داد.

تـنها پیغمبر اکرم (ص) نبود که به هنگام پیروزى نهایى بر دشـمـن بـه فکر تسبیح و حمد و استغفار بود بلکه در تاریخ سایر انبیا نیز این مطلب به خوبى نمایان است.

فتح مکه بزرگترین پیروزى اسلام

فـتـح مـکـه هـمانگونه که اشاره کردیم فصل جدیدى در تاریخ اسلام گشود و مقاومت هاى دشـمـن را بـعـد از حـدود بـیـسـت سـال درهم شکست. در حقیقت با فتح مکه بساط شرک و بت پـرسـتـى از جـزیـره عـربـستان برچیده شد و اسلام آماده براى جهش به کشورهاى دیگر جهان گشت.

خـلاصـه ایـن مـاجـرا چـنـین بود: بعد از پیمان و صلح حدیبیه مشرکان مکه دست به پیمان شـکـنـى زدند و آن صلح نامه را نادیده گرفتند و بعضى از هم پیمانان پیغمبر (ص) را تـحـت فـشـار قـرار دادنـد. هـم پـیـمـان هـاى رسـول الله (ص) بـه آن حـضـرت شـکـایـت کـردنـد و رسول الله (ص) تصمیم گرفت هم پیمانان خود را یارى کند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن کریم سوره نصر فتح مکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۷۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب

محمدباقر زینالی پژوهشگر، مدرس، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار تازه ترین اثر پژوهشی‌اش خبر داد و گفت: به تازگی اثر پژوهشی را با عنوان «روایت اول» از ردیف‌نوشته موسیقی معروفی براساس نگارش لطف الله مفخم برای ویولن را بازگردانی و تصحیح کرده ام که به نظرم یکی از آثار پژوهشی است که می تواند در حوزه های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در توضیحات تکمیلی پروژه خود بیان کرد: «ردیف» یکی از مهم ترین منابع موسیقی سنتی ایران است که آموزش و اجرای آن از دوره ناصری به تدریج همه گیر شد و یادگیری آن جزو جدایی ناپذیر یادگیری موسیقی سنتی در سال های اخیر شده است. در این مسیر معتبرترین این ردیف ها، ۲ ردیف «میرزا عبدالله» و «آقاحسینقلی» است که هر ۲ ردیفِ سازی محسوب می‌شوند که یکی برای سه تار و دیگری برای تار تدوین شده بود. هرچند نسخه ای که از ردیف «میرزاعبدالله» در حال تدریس است با تار و توسط نورعلی برومند روایت شده است. البته که هر دوی این استادان شاگردان زیادی داشتند که دانسته های خود را به آنها آموزش می دادند تا مطالب منتقل شده و موسیقی حفظ شود. یکی از این شاگردان با استعداد، درویش خان بود که بعد از اتمام دوره شاگردی ردیف، خلاقیت های زیادی نیز در موسیقی ایجاد کرد که از آن جمله می توان به ردیفی برای تدریس با تار اشاره کرد که وی با تنظیمی متفاوت آن را به شاگردان خود تدریس می کرد. از شاگردان معروف درویش خان هم می توان به مرتضی نی داوود و موسی معروفی اشاره کرد که این ردیف را درس گرفته و تدریس می‌کرده اند.

این پژوهشگر گفت: موسی معروفی علاوه بر تدریس، اقدام به نوشتن یادگرفته های خود به صورت نت کرد. جالب اینکه در آن زمان که معروفیِ جوان شروع به نوشتن این ردیف کرد، کمتر کسی در ایران به نت نویسی آشنا بود پس کاری که موسی معروفی انجام داده، در آن دوره پروژه ای بسیار خاص و مهم به نظر می آمد. در گذر زمان این نوشته، در سال ۱۳۱۸ به دست لطف الله مفخم پایان می‌رسد و این هنرمند به سبب شاگردی که نزد ابوالحسن صبا کرده بود این نت ها را به کوک های مرسوم در ویولن منتقل کردتا شاید مورد استفاده نوازندگان ویولن و حتی در تدوین ردیف ویولن صبا قرار بگیرد. ولی این اتفاق نمی‌افتد و نوشته های مفخم تا سال ۱۳۵۶ بدون استفاده می‌ماند. در این سال دست نوشته ها بدون تصحیح توسط فرهنگستان هنر چاپ می شود و در بحبوبه پیروزی انقلاب اسلامی آنچنان که باید دیده نمی شود.

زینالی توضیح داد: سال ۱۳۸۲ به صورت اتفاقی نسخه ای از این کتاب را در کهنه کتاب فروشی‌ای دیدم و آن را خریدم تا شاید استفاده ای از آن داشته باشم. البته تا سال ها فکر می کردم این کتاب همان ردیفی است که به نام ردیف موسی خان معروف است. بعدها متوجه اشتباه خود شدم و در محتوای کتاب کنجکاو شدم. از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کردن روی این کتاب کردم و نت ها را برای سهولت اجرا به کوک های مرسوم در ردیف های تار منتقل کردم. بعدها این نوشته ها را تایپ کردم و به فکر چاپ آنها افتادم. سال ها دنبال ناشر معتبر برای چاپ درخور آن بودم. متاسفانه ناشران مختلفی که به آنها مراجعه می کردم همکاری برای چاپ نداشتند و از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ این داستان وقفه ای طولانی برای چاپ کتاب ایجاد کرد. حتی در خلال این پیگیری ها متوجه شدم یک هنرمند و مدرس شناخته شده حوزه موسیقی مانع چاپ این مجموعه توسط چند ناشر شده است. چون این کتاب را با کتاب ردیف موسی معروفی در تضاد می دیده و صراحتا به من گفت که این کتاب ردیف موسی خان را تضعیف خواهد کرد. چون کارشناسی کتاب توسط آن ناشران به این هنرمند موثر موکول شده بود که این جواب منفی مانع از چاپ کتاب در آن سال ها شد. البته در نهایت، کتاب «روایت اول» به صورت ناشر مولف چاپ شده است.

این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اشتباهی که در این مدت در برخورد دوستان با این کتاب متوجه شدم این بود که همه فکر می‌کنند این کتاب همان ردیف معروفی است اما این اشتباه به جهت نام موسی معروفی است که روی جلد آمده و پیشینه این ردیف را نمی‌شناسند. به نوعی می شود اذعان کرد که این ردیف را می توان ردیف «درویش خان» نامید. ضمن اینکه این کتاب برای کسانی که علاقه‌مند به پژوهش درباره ردیف و روند شکل‌گیری و رشد آن هستند، می‌تواند سودمند باشد و کاری که من انجام دادم پژوهشی روی زندگی موسی معروفی و لطف الله مفخم پایان، تصحیح اشتباهات موجود در نسخه اصلی کتاب، انتقال به کوک‌های جدید و مضراب‌گذاری نت ها برای ساز تار بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: این ردیف به تنهایی هنوز قابلیت آن را ندارد که به صورت مستقل به عنوان ردیف استفاده شود. باید پژوهش بیشتری درباره جمله بندی‌ها و رفع اشکالات آن انجام شود تا ابهامات کامل رفع شود. همین طور، در تلاشم که نسخه ای صوتی از آن تهیه کنم تا نتها مفهوم صوتی پیدا کنند و نغمات و ملودی‌های جدید به گوش ردیف دوستان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی برسد.

کد خبر 6096823 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • واکنش مهران غفوریان به ساواکی خواندن پدرش
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • تهدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی براى حمله قريب الوقوع به رفح
  • پاسخ به شبهه قرآنی تحلیلگر اسرائیلی در توجیه غصب سرزمین فلسطین
  • رفتن حسن یزدانی به مجارستان اشتباه است!
  • حکم نماز و استفاده از غذا در خانه کسی که خمس نمی‌دهد
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
  • حج، رزمایش قدرت اسلام در مقابل کفر جهانی است
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است