از آوینی روایت فتح تا آوینی سوره
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۰۱۱۴
آوینی بعد از ۲ دهه «انحصار ورثه» میشود و تمام دعواهای پیرامون او به این بازمیگردد که او متعلق به کیست؟ مرتضاست؟ آقا مرتضی؟ کامران است یا سیدمرتضی آوینی؟ متعلق به این سو است یا آنسو؟ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، از حوالی غروب 20 فروردین 1372 که رملهای سیال فکه، مین را دقیقا زیر پای سیدمرتضی آوینی کشاندند تا امروز که 26 سال از آن اتفاق میگذرد روز به روز بر شهرت سیدمرتضی آوینی به عنوان نماد فرهنگ و هنر انقلاب افزوده شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ما در زمان حیات او با 2 نوع آوینی مواجه هستیم: «آوینی روایت فتح» و «آوینی سوره». بعد از بیستم فروردین، صدها هنرمند از نسل جدید پدید آمدند که هرکدام در بخشی از دنیای هنر مشغول به خلق اثر شدند. آوینی روایت فتح همان آوینی مستندسازی بود که در سینمای مستند و بخشی از سینمای داستانی ورود کرد و آثار متعددی از او به جای ماند. روایت فتح در این سالها بازتولید شده و در نسلهای جدید تاثیرش تجلی پیدا کرده است. در این 26 سال کمتر عرصهای را میتوان یافت که از هنرمندان متعهد به حقیقت خالی باشد؛ از سینمای داستانی و مستند تا هنرهای تجسمی اعم از نقاشی، گرافیک و حتی مجسمهسازی. اما در تمام این سالها «آوینی سوره» بر قاب دیوار محبوس شده و هر سال تنها مراسم نبودنش برگزار میشود. آوینی «روایت فتح»، برخاسته از «آینه جادو»هایی بود که در سوره تحریر شد. آوینی «خانگزیدهها» همان به تصویر کشیدن «مبانی توسعه و تمدن غربی» بود. آوینی قبل از آنکه دوربین به دست بگیرد، معتقد به «انکشاف تکنولوژی» بود و وقتی با وضو پای میز تدوین مینشست که تکلیف خودش با دوربین، دفاعمقدس و سینمای اشراقی مشخص شده باشد. آوینی در مسیری روایت فتح را خلق کرد که بنیانهای تئوریکش را خودش بنا نهاده بود. آرای آوینی بسط جهانبینی او نسبت به سینما، ادبیات، هنرهای تجسمی، اقتصاد و سایر حوزههای تمدنی بود. هرچند نمیتوان نظرات او را به نظریه تعبیر کرد اما به جرأت مقدمهای تئوریک بر فرهنگ و هنر انقلاب بود که بعد از او تحسین شد اما همهجانبه دنبال نشد. مهمترین پیامد این اتفاق، آن است که عمده هنرمندان انقلابی یا همان خالقان روایتهای جدید فتح، همچنان با آزمون و خطا در خلق آثار هنری متعهد خود پیش میروند. عمده آنها محصول تلاش فردی و استعداد شخصی خود هستند، نه محصول ساختارهای آموزشی و اندیشه مراجع فکری این حوزه. ادعای گزافی نیست که امروزه تقریبا مرجع اندیشهای فراگیری در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب نداریم. اگر پی سابقهاش را بگیریم باید تا 26 سال قبل در زمان سفر کنیم تا به روزهای پیش از 20 فروردین 72 برسیم.
اگرچه نسل اندیشمند آن برهه به امروز رسیدند اما بهرغم آنکه در قید حیاتند، از قید تاثیرگذاری فارغ بوده و هرکدام را میتوان به عزلتنشین دنیای فرهنگ و هنر تعبیر کرد. یکی از مهمترین ابعاد شخصیتی سیدمرتضی آوینی که امروز به فراموشی سپرده شده است، ایجاد جریان پویای اندیشهای در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب بود که پیش از آن وجود نداشت. محوریت ماهنامه سوره و خلق مباحث عمیق پیرامون فرهنگ و هنر که پس از آن نیز در عرصه اندیشه و ژورنالیسم پیگیری نشد. از همین رو است که سالهاست همچنان در بدیهیترین سیاستگذاریهای هنری، اعم از سیاستهای موسیقایی، سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی دچار چالش هستیم. نبود هیچگونه سند بالادستی و چالش برخوردهای چندگانه و سیاست متغیر جشنوارههای سینما، موسیقی و تجسمی فجر از جمله این پیامدهاست. ما ناگزیر به پذیرش این مساله هستیم که در بازتولید اندیشههای سیدمرتضی آوینی در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب درجا زدهایم و نیاز است با معدود چشمههای اندیشهای باقیمانده در این حوزه، دوباره آن را به جریان بیندازیم. این امر جز با بازبینی و نقد و بررسی آرای پیشین آوینی ممکن نیست. نمیتوان از آوینی عبور کرد اما باید آرای او بعد از 2 دهه تکمیل و تحول پیدا کند.
منبع:وطن امروز
انتهای پیام/
بازگشت به صفحه رسانهها
R41383/P/S9,1299/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۰۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
ایسنا/کردستان رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: بانوان هنرجوی کارگاه سیاه قلم حوزه هنری استان کردستان از یکشنبه ۱۶ اردیبهشت به مدت یک هفته آثار خود را در معرض نمایش علاقه مندان قرار می دهند.
اسعد فرهادی امروز در گفت و گو با ایسنا با تبریک فرارسیدن میلاد خجسته حضرت معصومه (س) و روز دختر اظهار کرد: نقش آفرینی و حضور دختران و زنان این سرزمین در طول دوران انقلاب اسلامی با سرلوحه قراردادن ویژگی های یک زن مسلمان ایرانی و کمک در توسعه کشور و استان بسیار چشمگیر بوده است.
وی افزود: حضور بانوان در عرصه های مختلف علمی و دانشگاهی، فرهنگی وهنری، سیاسی و اقتصادی ، ورزشی و اجتماعی نشان از توجه جدی نظام اسلامی به جایگاه واقعی زن در جامعه اسلامی است.
فرهادی تصریح کرد: در بخش فرهنگ و هنر هم امروز بانوان هنرمند در رشته های مختلف هنری حضوری جدی و بسیار پر اهمیتی را دارند که خلق آثار شایان توجه هنری مؤید همین امر است.
فرهادی در ادامه به نمایشگاه سیاه قلم بانوان هنرجوی حوزه هنری اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه حاصل یک سال فعالیت ۲۵ بانوی هنرجو است که زیر نظر مدرس دوره خانم فرنوش درخشانی از ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۳ به مدت یک هفته آثار خود را در معرض نمایش علاقه مندان قرار می دهند.
رئیس حوزه هنری استان کردستان ادامه داد: در این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه تخصصی این هنر در استان محسوب می گردد ۴۶ اثر هنرجویان تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ آماده بازدید علاقه مندان است.
بانو فرنوش درخشانی مدرس کلاس های سیاه قلم حوزه هنری آنش آموخته مهندسی فناوری اطلاعات بیش از یک دهه است که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و سیاقلم از مبتدی تا حرفه ای در آموزشگاه های هنری و مدارس سنندج مشغول به آموزش هستند که حاصل آن تربیت صدها هنرجوی توانمند در این زمینه است.
برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی و حضور در برنامه های مختلف هنری بخشی از موفقیت های این بانوی هنرمند محسوب می شود.
کلاسهای آموزشی این هنرمند همه روزه در محل حوزه هنری استان کردستان دائر است.
انتهای پیام